De administratie voor zzp’ers in Excel is voordelig, laagdrempelig en zelf bij te houden. Maar, je loopt daarmee aan de andere kant ook een aantal belangrijke voordelen mis. Voordelen van een online boekhoudsysteem, die zelfs de beste administratie-template in Excel niet kan evenaren.

5 Redenen waarom veel zzp’ers stoppen met Excel en liever kiezen voor een online boekhoudprogramma:

  1. Minder risico op fouten
  2. Gegevens in de cloud
  3. Efficiënte administratie: minder kostbare tijd verloren
  4. Automatische btw-aangifte
  5. Handige smartphone-app voor bonnetjes

1. Minder risico op fouten

Waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden. Een klein foutje in een Excel-sheet tijdens het invoeren kan grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vanwege een balans die aan het eind van het jaar niet klopt. Daardoor zoek je soms uren naar waar het mis is gegaan, ergens eerder in het jaar.
Een online boekhoudprogramma automatiseert veel van de taken. Zoals de berekening van de btw over een factuur en alle belangrijke posten op de balans en financiële overzichten. Prettig, want daarmee loop je veel minder risico op fouten.

2. Gegevens in de cloud

Excel is offline beschikbaar en de bestanden voor de administratie zijn lokaal opgeslagen. De Belastingdienst verplicht je als zzp’er die bestanden minimaal 7 jaar te bewaren. In die tijd mag er dus niets misgaan met je computer en harde schijf. Een online boekhoudprogramma gebruikt de cloud om jouw gegevens op te slaan. Veilig op een externe server, zodat je daar gemakkelijk 7 jaar of langer bij kunt.

Tip: toch Excel gebruiken? Zorg er dan voor dat je de bestanden (ook) opslaat in de cloud. Daarmee voorkom je dat gegevens verloren gaan bij een probleem met je computer of harde schijf.

3. Efficiënte administratie: minder kostbare tijd verloren

Weinig zzp’ers vinden het leuk om de administratie te doen. Men wil daar het liefst zo min mogelijk tijd aan besteden. Dat is in Excel lastig, zelfs als je verschillende functies toepast, bijvoorbeeld met macro’s. Je zal altijd zelf een aantal gegevens moeten invullen. Bij het aanmaken van facturen, het verwerken daarvan en het verwerken van de geïnde betalingen.

In een online boekhoudprogramma werkt dat anders. Je kunt veel efficiënter werken, omdat veel van de taken geautomatiseerd zijn. Je bent minder tijd kwijt aan de administratie, zodat je meer tijd overhoudt om voor je klanten te werken. Daarmee verdien je bovendien de kosten voor een boekhoudpakket gemakkelijk terug.

4. Automatische btw-aangifte

Ook de btw-aangifte is niet iets waar veel zzp’ers naar uitkijken. Vanuit Excel zal je moeten zorgen voor een overzicht van de omzet in de periode (bijvoorbeeld het kwartaal), net als de bedragen aan ontvangen en betaalde btw (voor zowel het hoge tarief van 21% als het lage tarief van 6%). Al met al heel wat gegevens, om nog maar niet te spreken over een filtering op basis van eventuele leveringen en diensten naar het buitenland. Dat kan met een online boekhoudprogramma een stuk gemakkelijker. Het programma maakt automatisch een overzicht van de omzet en btw-bedragen uit een kwartaal, op basis van het hoge en lage tarief. Inclusief de verwerking van eventuele voorbelasting, zodat je slechts een paar getallen over hoeft te nemen op de daadwerkelijke aangifte omzetbelasting.

5. Handige smartphone-app voor bonnetjes

En ten slotte, hoe verwerk je op dit moment bonnetjes in de Excel-administratie? Veel zzp’ers doen dat handmatig. Ze bewaren de bonnetjes in een grote map en nemen de gegevens over in hun Excel-sheet. Los van het risico op fouten kost dat veel tijd en kun je bonnetjes of de map als geheel kwijtraken. De smartphone-app bij een online boekhoudprogramma maakt het gemakkelijk om een bonnetje te scannen. In veel gevallen zelfs met een speciale scanner, die zoekt naar het totaalbedrag en de datum van de bon. Die gegevens kun je automatisch laten verwerken, zodat de administratie zo min mogelijk tijd kost.

Dit zijn 5 belangrijke redenen om te stoppen met de administratie in Excel. Omdat het sneller, gemakkelijker en vooral met minder fouten kan. Voor een soepele administratie, waar zo min mogelijk tijd en aandacht in gaat zitten.

 

Bron: ZZP Barometer